0
Акція 1+1=3

“Зелена” лексика: які поняття вживають в етичній моді

Пропонуємо невеликий словничок, який допоможе вам краще орієнтуватись серед найвживаніших понять еко-моди.

 

Сталий розвиток

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Сила хештегів

Для підтримки екологічної моди у всьому світі проводяться різноманітні інтернет-флешмоби. Популярною серед послідовників принципів відповідального споживання є акція британської організації Eco Age з хештегом #30wears (30 вдягань).

Варвара Барто
Стиліст журналу JOY, фіналіст Harper's Bazaar Fashion Forward 2016.

Флешмоб 30 Wears  закликає модних блогерів і користувачів інстаграм пропагувати вдягати одну і ту ж річ мінімум 30 разів. Щоразу здійснюючи покупку того або іншого одягу непогано замислитися, скільки разів я його вдягну? Часто заведено купувати речі на один-два рази для якогось особливого випадку, чи не краще тоді скористатися сервісом оренди і не засмічувати гардероб річчю, яка в подальшому вже не буде служити вам?

 

#30wears  

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

У 2013 році виникла організація Fashion Revolution і запустила акцію #WhoMadeMyClothes (хто зробив мій одяг). Кожен, хто волів би дізнатись про процес виробництва свого одягу, має впродовж Fashion Revolution Week (з 18 по 24 квітня) сфотографуватись в речах, які викликають підозри. На фото необхідно показати бірку, а потім викласти його в соціальних мережах з хештегом #WhoMadeMyClothes та посиланням на бренд.  Якщо компанія не відповідає на ваш пост, можливо слід задуматись, чи етичним є її виробництво.

 

Протягом Fashion Revolution Week проходить ще один флешмоб з хештегом #haulternative. Щоб взяти участь, потрібно зняти відео, в якому поділитись своїми ідеями щодо етичного оновлення гардеробу. Це можуть бути лайфхаки з переробки речей або історії нових екологічних брендів.

 

Ринкові війни

На жаль, не всі виробники, що позиціонують себе, як екологічні, насправді є такими. Поняття greenwashing (зелений камуфляж) використовують у маркетингу компанії, що намагаються збільшити кількість продажів, заявляючи про свою орієнтованість на захист навколишнього середовища.

 

Рух fair trade виступає за покращення умов працівників та справедливе ціноутворення. Щоб споживач міг зрозуміти, чи виготовлений товар в етичних умовах, виробники нерідко ставлять на упаковках та етикетках спеціальне маркування International Fairtrade Certification або FTO. Власне, це знаки, які засвідчують, що компанія пройшла перевірку та отримала сертифікат, який підтверджує її відданість принципам справедливої торгівлі.

 

Fairtrade

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Фабрики, на яких не дотримуються необхідних для працівників умов, називають sweatshop. На таких підприємствах робочий день триває більше 12 годин, немає обідніх перерв, заробітна плата нижча за прожитковий мінімум. Sweatshop-фабрики перебувають у аварійному стані, який загрожує життю працівників.

 

Sweatshop

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Екологічна мода прагне стати на шлях циркулярної економіки - виробництва, заснованого на переробці відходів, що дозволить мінімізувати ресурси, зменшити кількість сміття та зробити готові продукти більш дешевими.

 

Протиставити такій економіці можна поняття консюмеризму - основного принципу, на якому грунтуються сучасні ринкові відносини. Термін походить від англійського “consuming” - споживання. Консюмерист - це людина, що купує забагато речей, які насправді їй не потрібні, яка займається шопінгом заради гострих емоцій.

 

Конс'юмеризм

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

Варвара Барто

Перший крок до відповідального споживання - це увага до своїх покупок і мінімізація спонтанного шопінгу, особливо в мас-маркеті. Не потрібно використовувати необдумані покупки як ліки від поганого настрою або для отримання гострих емоцій, для цього в світі існує безліч інших способів розрядки: повсякденний та екстремальний спорт, концерти улюбленої групи, вражаючі виставки і кінематограф, далекі подорожі і доступні вилазки за місто, милування навколишньою природою. Тренд мінімалізм працює на користь усвідомленого споживання, вчить задовольнятися малою кількістю речей, працювати з простими формами і обсягами, уникати перенасичення і перевантаження.

Екомаркування

У 1980 році постала організація PETA - Люди за етичне поводження з тваринами. Одним із внесків спільноти у екологічну моду стало введення спеціальних маркувань. Якщо ви бачите на бірці одягу PETA approved, це значить, що річ виготовлена без насильства над тваринами.

 

Cruelty-free - маркування для косметичних та харчових продуктів, ліків, а також одягу, яке підтверджує, що при виробництві жодна тварина не постраждала. Це стосується і відмови від використання тварин, як піддослідних для тестування виробів. Для тієї ж мети використовують маркування animal friendly і not tested on animals.

 

Мітинг PETA

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Також тканини, сировину для яких вирощували без додавання пестицидів, позначають словом organic. В процесі виробництва тканини уникають обробки хімікатами. Якщо річ не містить жодних хімічних речовин (навіть фарб), то позначається знаком NT.

 

Етичні бренди шиють з альтернативних тканин, що складаються з еко-безпечних волокон, тобто таких, що вберігають природу від засмічення. Одяг створюють також з біо-деградуючих (bio degradable) матеріалів - таких, що розкладаються без спеціальних методів переробки.

 

Біо-деградуючі тканини

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Одяг з історією

Серед послідовників екологічної моди - популярний секонд-хенд, тобто купівля речей, що використовувались раніше іншими людьми. Схоже поняття - resale, що перекладається “перепродаж”. Різниця в тому, що одяг продається з рук в руки на спеціальних платформах для обміну речами, або у соціальних мережах.

 

Секонд-хенд  

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

Анна Літковська
Український fashion-стиліст, фіналістка конкурсу Harper's Bazaar Fashion Forward і дворазова переможниця конкурсу Style.it від Vogue Italia і MBKFD.

Звичайно ж можна просто купувати секонд-хенд, навіть якщо ви купуєте не етичний матеріал, але річ до вас вже носили, ви даєте їй друге життя і не фінансуєте неетичного виробника. За таким одягом не обов'язково йти саме на секонд, є дуже багато сайтів, і різні барахолки, де люди продають свої речі, які часто були одягнуті всього декілька разів.

Коли старша сестра віддавала вам свій одяг, а ви, в свою чергу, дарували свої крихітні боді малюку-племіннику - це був dress-crossing. Eco friendly модники нерідко проводять спеціальні заходи для обміну одягом - swap party. В Києві великі вечірки в dress-crossing форматі проводить комісійний магазин “Вінтаж Екіпаж”.

 

Dress-crossing

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

“Зелений” текстиль

Замість комерційної бавовни, що вирощується з додаванням пестицидів та хімікатів, у sustainaible fashion використовують еко-бавовну. Відрізняється матеріал тим, що поля з рослиною ніколи не окропляли хімічними речовинами. Крім того, важливе значення надається гідній оплаті роботи працівників бавовняних плантацій.

 

Еко-бавовна

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Зі словом vintage найчастіше асоціюються старовинні, старомодні речі. Взагалі термін позначає весь одяг, що був випущений у період з 1920 по 1975 рік. Вінтажні тканини -  полотна, з яких шиють вдруге. З виробу знімають шви, отримують шматок матеріалу, з якого створюють нові речі.

 

На виробництвах після виготовлення колекцій залишається багато обрізків, або зайвих метрів тканини. В екологічній моді ці залишки називають overstock тканини. Цей матеріал не викидають - з нього шиють неймовірно красиві та оригінальні екологічні речі.

 

Вінтажні тканини

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Найчастіше поняття еко-моди використовуються в іншомовних джерелах. Дослівний переклад цих слів не завжди показує той сенс, який в них вкладають. Знання основних термінів полегшить розуміння статей про відповідальне споживання, правильне тлумачення рекламних матеріалів та в підсумку правильний підхід до збереження навколишнього середовища.

 

0
Поділитись: