0

Виробляємо, відновлюємо і переробляємо: напрями екологічної моди

Еко-мода в усій красі – розглядаємо способи виробництва одягу, які зберігають планету.

 

Eco friendly концепція

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Переродження одягу

Для етичної моди характерні незвичні підходи у виготовленні речей. Апсайклінг – це трансформація старого одягу в новий. Подерті джинси, потерті сумки, навіть клапті барвистих тканин перетворюються за допомогою цього прийому на стильний одяг.

 

У світі сьогодні дуже багато незвичайних прикладів апсайклінгу: бренд Rising Tide Fair Trand, що шиє сумки зі старих сарі, From Somewhere, які створюють неймовірні сукні з обрізків та клаптиків.

 

Апсайклінг

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

Варвара Барто

Різноманітні способи і підходи до етичної моди існують на етапах виробництва і впроваджуються в практику дизайнерами. Апсайклінг, або виготовлення одягу із раніше існуючого одягу або вінтажних тканин, існує як прийом в проектуванні одягу вже багато десятиліть, його активно підтримують і українські бренди - RCR Khomenko, Ksenia Schneider, Golub Upcycled Denim Project, UliUlia, Горіти, Azava, Remade.

Напрям присутній не тільки в моді, а і у дизайні. Для створення нових речей використовується все – від пластику до шматків скла чи дерева. Вартість речей, створених у техніці апсайклінг, доволі висока, проте створені елементи інтер’єру та одяг – неповторні, як витвори мистецтва.

 

Печворк

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Подібний до попередньої техніки напрям ресайклінг. Старий одяг не перешивають, а розщіплюють до початкової сировини, з якої потім виробляють нові речі. Одними з перших технологію почали застосовувати в Armani Jeans у 1995 році, створивши recycling-denim джинси, які навіть виставлялись в міланському Інституті науки і технологій.

 

Ресайклінг

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Також цікавий приклад - взуття бренду Patagonia, для якого компанія зібрала і переробила близько 49 мільйонів корків з-під алкогольних напоїв.

 


Варвара Барто: Ресайклінг означає переробку матеріалів та виготовлення нових. Наприклад, невелика фінська компанія Pure Waste перемелює обрізки деніму і пряде з отриманої маси нові нитки, з яких тчуть нову тканину. Раніше ці обрізки опинилися би на звалищі, а тепер вони продовжують служити промисловості, людям і не забруднюють природу. Засновник компанії дизайнер Ханнес Бенгс підрахував, що в світі щорічно виробляється близько 3 мільярдів метрів джинсової тканини, з них обрізки складають близько 10-15%. Виходить, що у відходах виробництва опиняється приблизно 400 мільйонів метрів деніму - цього б вистачило на те, щоб 10 разів обернути Землю тканиною по екватору.


 

Чи буває виробництво без відходів? Так, і називається така технологія Zero Waste (дослівно – нульові відходи). Слово можна пояснити трьома R – Reduce (скорочення), Reuse (повторне використання), Recycle (переробка). Дизайнери та швачки використовують технології крою, які дозволяють застосувати все полотно без залишків.

 

Zero Waste викрійки 

 

У Zero Waste Fashion використовується технологія DPOL (Direct Panel on Loom), винайдена індійським технологом Сіддхартхою Упадхьяя. Власне, це станок, що плете тканину по заданому на комп’ютері шаблону. Тобто виробляються вже готові деталі, які потім просто зшиваються - без відходів-обрізків.

 

Ще існує такий напрям, як trade-in: великі бренди запускають виробництво зі старих моделей одягу, чи з матеріалів вторинної переробки. Акцію “Bring it” з 2013 року проводить компанія H&M, збираючи старі моделі одягу. Кожен, хто приніс речі, отримував знижку, а весь одяг бренд відправляв на вторинну переробку. З року початку кампанії H&M зібрали близько 40 тис. тонн одягу, а сьогодні 20% виготовлених речей компанії піддаються вторинній переробці.

 

Переробка одягу

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Мода на різних швидкостях

Fast fashion (швидка мода) – напрям, орієнтований на швидкоплинну зміну трендів та доступність одягу для споживачів. Виробництво речей відбувається моментально - варто лиш певному одягу потрапити до списку трендових. Бренди H&M, Zara, Asos, Mango - найяскравіші представники напряму швидкої моди.

 

Fast fashion

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

Середньостатистичний американець за рік купує близько 64 елементів одягу і 7 пар взуття. А все тому, що сьогодні одну річ в mass market магазині можна купити за ціною обіду. В результаті з усіх вироблених на продаж речей приблизно 40 % йде на утилізацію.

Анна Літковська
Український fashion-стиліст, фіналістка конкурсу Harper's Bazaar Fashion Forward і дворазова переможниця конкурсу Style.it від Vogue Italia і MBKFD.

Fast fashion - феномен і бізнес-модель, що передбачає під собою швидке виробництво дешевих колекцій, які повторюють нещодавні  fashion-тренди. Як правило, отримані в результаті речі дуже дешевші за пошиті з не екологічних матеріалів низької якості в рабських умовах праці.

На противагу «швидкій моді» з’являється поняття slow fashion (повільна мода). “Повільний” рух спершу з’явився в 1986 році в галузі харчування та полягав у тривалішому, проте більш якісному приготуванні страв у ресторанах. У моду напрям перейшов з вуст письменниці  Кейт Флетчер у 2007 році - саме вона вигадала поняття slow fashion. Послідовники «повільної моди» вибирають одяг з якісних та екологічних матеріалів, який служитиме довго. Речі, які порвались чи мають поношений вигляд намагаються поремонтувати або перетворити на новий елемент гардеробу.

 

Slow fashion

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 


Анна Літковська: Slow fashion - рух, створений на противагу fast fashion, що має на увазі під собою створення та придбання якісних речей, створених в умовах етичної оплати праці та мінімізації шкоди екології. У slow fashion заохочується «повільний підхід» до створення одягу та відмова від виробництва сезонних колекцій.


 

Крім того, slow fashion рухається в напрямку переходу до ручної роботи і ремесел, домінування невеликих підприємств з хорошими умовами праці. Класичний стиль – основа «повільної моди», адже він не залежить від сезонних трендів і легко комбінується. «Якість краще за кількість», - вважають послідовники руху slow fashion і купують тільки ті речі, які точно носитимуть, при цьому заощаджують час та кошти.

До екологічної моди нерідко вживають поняття sustainable fashion (стабільна, етична мода). Вона передбачає симбіоз модних трендів з гуманним виробництвом і етичним ставленням до екології.

 

Sustainability

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 


Анна Літковська: Sustainable fashion - стійка, етична мода, спрямована на раціональне використання ресурсів, включає в себе три основних аспекти: етичне ставлення при виробництві одягу до людей, екології та тварин.


 

Проте, на думку дослідника технологій еко-дизайна Мітчелла Джоакіма термін sustainability не достатньо точно відповідає філософії сталого розвитку, адже має дуже широке значення та використовується для псевдоеклогоічних цілей. Натомість він пропонує поняття socio-ecology, що описує екологічне ставлення виробників до своєї продукції та майбутнього споживача.

 

Socio-ecology

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 

До продукції розкішних модних будинків застосовують поняття Haute couture (дослівний переклад – «високе шиття»), тобто, висока мода. Полягає напрям у створенні унікальних моделей одягу провідними брендами, нерідко на замовлення клієнта. Напрям використовують на противагу поняттю mass market.

 

Haute couture

Shutterstock/FOTODOM UKRAINE

 


Анна Літковська: Мас-маркет - ринок, спрямований на масове виробництво, часто на шкоду якості та етики. Відомі мас-маркет бренди, серед яких H & M, Zara, Topshop, Marks & Spenser, Asos і ін., ктивно використовують сучасне рабство на своїх фабриках-sweatshops.


 

Напрям підтримує принципи етичної моди, адже висока якість виготовлених речей дозволяє користуватися ними набагато довше. Через те, що одяг шиється безпосередньо самими брендами, оплата праці є гідною, а речі – досконалими.

 

Існує таке поняття, як циркулярна економіка, в якій всі відходи переробляються у нові продукти. Принципом circular fashion є подовження життя тим продуктам, які вже створено. Перешивання та переробка старого одягу, використання альтернативних тканин – основа циркулярної моди.

 

Прикладом може бути взуття бренду Patagonia. Компанія перероблює винні корки для підошви, цим зменшує рівень відходів. Або колекція Dsquared2 під назвою Recycled, випущена у 2002 році, – всі моделі повністю були створені з переробленого пластику.

 

Бренд Dsquared2

 

Мода вміє бути екологічною та свідомою. Вона знаходить нові шляхи, щоб вберігати довкілля та залишатись вражаючим мистецтвом.

 

0
Поділитись:

Хіт продажу