Кидаючи погляд на річ в магазині, непросто зрозуміти, чи є вона етичною щодо навколишнього середовища. Різні екологічні знаки призначені для того, щоб інформувати споживача про процес створення товарів. У цьому матеріалі ми розберемося в системі екологічного маркування та розглянемо найпоширеніші eco friendly знаки.
Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Стандарт Global Organic Textile Standard, створений у 2006 році, належить Міжнародній асоціації виробників натурального текстилю (IVN). Знак прийнятий для сертифікації виробів з органічної бавовни та має два рівня: «Organic» (текстиль з 95% сертифікованих органічних волокон) та «Made with X% organic» (не менше 70% сертифікованих органічних волокон). GOTS зустрічається практично на всіх тканих виробах – від одягу до ватних дисків.
www.austinnaturalmattress.com/Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Система сертифікації Oeko-Tex Standard 100 – це 17 дослідницьких інститутів у 40 країнах світу, це 51 тисяча сертифікатів, виданих 6500 компаніям з 1992 року. Організація створила маркування і для тканин: знак «Довіра текстилю» позначає полотна, що не містять важких металів, токсичних барвників, формальдегідів, загалом речовин, що можуть шкодити здоров’ю.
Наступний в нашій добірці – британський знак Carbon Reduction. Маркування свідчить, що позначена ним річ пройшла вимірювання на вуглеводний слід. Що це значить? Незалежний інститут Carbon Trust, який займається даною сертифікацією, оцінює кількість вуглеводу, що викидається під час виробництва і транспортування продукту - це і є вуглеводний слід. Крім того виробник бере на себе обов’язок протягом двох років зменшити цей показник. Через два роки після першого вимірювання Carbon Trust повторює дослідження і або подовжує термін дії знака, або знімає його.
www.carbontrust.com/ Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Шведська спілка охорони природи (SSNC) маркує крім текстилю також побутову хімію, косметику та папір знаком «Екологічний вибір». Він означає, що жоден процес, пов’язаний зі створенням чи переробкою продукту, не забруднює довкілля.
www.flickr.com/ Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
«Блакитний янгол» - крім назви культового фільму з Марлен Дітріх це ще і назва німецького екологічного сертифікату. Це один із найперших еко-знаків – він впроваджений у 1978 році. Речі, позначені «Блакитним янголом», створені з відновлюваної сировини, не мають у складі формальдегіду та розчинників, вироблені з мінімальною шкодою для довкілля.
agitano.com
У 2001 році для ЄС був розроблений «Еколейбл» - доволі суперечливе маркування. Воно не означає, що у продуктах відсутні тваринні компоненти, «Еколейбл» може ставитись на виробах з небезпечними речовинами. Проте знак переконує споживача, що виріб був виготовлений з мінімальним збитком для довкілля при виконанні екологічних норм ЄС.
Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
З озоновими дірами та викидами хлорофторовуглеводів бореться знак «Ozone Friendly». Побачивши маркування з таким написом і зображенням земної кулі, можна бути певним, що виріб (а це зазвичай аерозолі, лаки для волосся, освіжувачі повітря) не руйнує озонового шару Землі.
Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
На бельгійській косметиці та побутовій хімії зустрічається «Ecogarantie» - сертифікат, який підтверджує використання у товарах тільки органічних продуктів – без нафтохімічних компонентів та ГМО. Крім того «Ecogarantie» можуть отримати тільки ті компанії, які відмовляються від тестування товарів на тваринах та редукують негативний вплив на довкілля.
labelinfo.be/Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Існує багато міжнародних знаків, які забезпечують етичне ставлення до тварин. Більшість одразу згадає маркування «Animal Friendly» та «Not tested on animals» - позначки організації Cruelty Free International. Надається така сертифікація продуктам, що уникають жорстокого ставлення до тварин та використання їх для тестування виробів.
https://sustainableshopper.com.au
Міжнародний знак «Vegan» позначає товари без компонентів тваринного походження. Творці маркування – веганська благодійна спільнота Vegan Society, що з 1944 року протистоїть проблемам жорстокого поводження з тваринами. Якщо на упаковці товару розміщений знак «Vegan», це значить, що продукт не містить ГМО і тваринних продуктів (включаючи мед та молоко).
Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Ресайклінг – це можливість повернути готовий виріб до стану первинної сировини. Сьогодні міжнародні організації створюють маркування для позначення продуктів, які можна вторинно переробити. Швеція, Фінляндія, Ісландія та Норвегія послуговуються «Скандинавським лебедем» («Nordic Swan») – сертифікатом, який отримують упаковки товарів, придатні до ресайклінгу або зроблені з вторинної сировини.
tonergiant.co.uk
На території Європейського Союзу прийнятий знак «Стрічка Мебіуса». Він показує, що продукт або вироблений з переробленої сировини (Recycled), або може бути перероблений (Recyclable). Недолік «Стрічки Мебіуса» - жодна організація не відповідає за маркування, тож компанії часто проставляють цей знак для створення позитивного враження від продукту.
Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Насправді якісним сертифікатом є німецька «Зелена точка» - знак, узаконений у 1997 році директивою Європейського Союзу. Маркування повідомляє, що в майбутньому виріб можна переробити. Проте діє «Зелена точка» тільки в країнах, в яких на державному рівні проводиться сортування сміття. Україна, на жаль, в цей перелік не входить.
На пластикових упаковках нерідко можна знайти трикутник зі стрілками та абревіатурою. Таке маркування позначає циркуляцію сировини: виготовлення товару – утилізація – створення нового з переробленої сировини і так далі. Всередині трикутника проставляється цифра від 1 до 7 або букви, що позначають матеріал, з якого створений товар. За допомогою цифр споживач сортує використаний виріб до тих чи інших видів відходів.
Термін Cradle to Cradle (від колиски до колиски) у 1970 році запропонував архітектор Уолтер Стахель. Компанія McDonough Braungart Design Chemistry зареєструвала назву та створила у 2012 році Інноваційний інститут продуктів Cradle to Cradle для сертифікації еко-безпечних виробів. Позначені маркуванням товари створені в етичних для працівників умовах, з раціональним використанням води та альтернативним енергозабезпеченням, а також придатні для вторинної переробки.
https://www.mcdonough.com/Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Екологічні бренди стараються зменшити викидиди вуглецю в повітря, тому уникають транспортування сировини з великих відстаней, використовують сонячну та вітрову енергії замість електричної. Продукція, отримана таким шляхом, має позначку low carbon - з низьким вмістом вуглецю.
У 1990 році Міжнародна асоціація виробників натурального текстилю (IVN) створила знаки Naturtextil Best та NATURLEDER IVN. Якщо ви бачите на виробах такі знаки, це означає, що при виготовленні тканин не використовувались пестициди та небезпечні хімікати. Маркування підтверджує гідні соціальні умови робітників текстильних фабрик.
https://naturtextil.de/ Shutterstock/FOTODOM UKRAINE
Знак WOM на товарах означає, що річ була виготовлена з використанням жіночої праці, а також з категоричною забороною працювати дітям.
FLO International – організація, що займається видачею різних стандартів, в тому числі і маркування Fairtrade. Щоб отримати International Fairtrade Certification компанії мають надати працівникам етичні умови праці: гарантії безпеки на робочому місці, обмежений робочий день та справедливу заробітну плату. Знак Fairtrade забороняє використання рабської та дитячої праці, а також забезпечує захист довкілля.
Shutterstock/FOTODOM UKRAINE